Nespavost | Stránky pro širokou veřejnost

 

Nespavost - novinky

Bylinné čaje zklidní váš spánek

Bylinné čaje zklidní váš spánek Chcete spát zdravěji, vydatněji a lépe? Vyzkoušejte na vlastní kůži účinek rostlin, které pomáhaly již našim předkům. Meduňku, kozlík nebo chmelové šištice najdeme ve většině čajových směsí pro dobrý spánek.

Meduňka lékařská je přírodní sedativum

Tato populární bylinka má i mírné antibakteriální účinky, nejznámější je však její uklidňující působení na nervovou soustavu a příznivý vliv na spánek. Meduňku můžeme v lékárnách koupit samotnou i ve směsích s dalšími bylinami a večerní šálek meduňkového čaje nám usnadní usínání při nervovém vypětí, podrážděnosti nebo neklidu. Toto přírodní sedativum není návykové, nezatěžuje organismus a nemá nežádoucí vedlejší účinky. Vyvarovat by se jej měli jen lidé s poruchami štítné žlázy pravidelně užívající tyroxin. Některé látky v meduňce obsažené mohou totiž zhoršovat vstřebávání tohoto hormonu.

Uspávací účinky chmele

"Nachmelený" člověk s hlavou na stole bohužel neusíná v důsledku uspávacích účinků notoricky známé rostliny, v tomto ohledu se totiž s alkoholem nemůže žádná bylinka měřit. Avšak na rozdíl od společenské únavy navozené půllitry můžeme dobrodiní chmele užívat bez dalších rizik každý večer. Sedativní a uspávací působení chmele bylo studováno společně s účinky jiné tradiční bylinky, kozlíku lékařského. Tyto dvě rostliny se často vyskytují v čajových směsích společně a udává se, že jejich příznivý účinek se vzájemně potencuje.

Kozlík lékařský je základní složkou známých valeriánských kapek. Odtud i jejich jméno, latinské jméno kozlíku totiž zní "valeriana officinalis". Ve středověku se extrakt z květů kozlíku užíval jako parfém, avšak pro výrazné sedativní a anxiolytické (tj. úzkost tlumící) účinky se vždy sušil a rozemílal kořen této rostliny.

Byliny jsou hlavně prostředkem relaxace

Tak jako většina ostatních přírodních léčiv, ani bylinky "na spaní" nenabízejí rychlé a snadné řešení, tj. okamžitý odchod do říše snů. Jejich účinky na organismus jsou mnohem mírnější a slabší než u jakýchkoli synteticky vyráběných léků. Právě proto nám mohou zklidňující bylinky posloužit tehdy, když si chceme dopřát trochu kvalitní relaxace. V případě vážnějších a dlouhodobých problémů se spánkem je vhodné konzultovat je s lékařem.

(vek)

Zdroje:
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org/wiki/Lemon_balm
en.wikipedia.org/wiki/Valerian
www.healthline.com


Potřebujete poradit?

 

Zeptejte se lékaře...

Nebo hledáte informace?

 

Vyhledavání v medicínské databázi

uLékaře.cz
 
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Kam za teplem? Nejoblíbenější destinace českých cestovatelů