Nespavost | Stránky pro širokou veřejnost

 

Nespavost - novinky

Nespavci více tloustnou

Nespavci více tloustnou Lidem, kteří málo spí, hrozí častěji obezita než lidem s dostatečnou délkou spánku. Tuto souvislost potvrzuje stále více vědeckých studií. Nárůst hmotnosti se přitom vyskytuje jak u dětí, tak u dospělých jedinců bez rozdílu rasy, národu nebo pohlaví.

Britského výzkumu, který hledal souvztažnost mezi nedostatkem spánku a narůstajícími tukovými zásobami, se zúčastnili lidé všech věkových skupin, obou pohlaví, děti i dospělí: celkem 30 000 dětí od dvou let do dvaceti let věku a přes 600 000 dospělých ve věku 15 až 102 let. Jedním z nejdůležitějších měřítek byl tzv. BMI (body mass index) – váha (kg) dělená tělesnou výškou (m) na druhou.

Studie prokázala u dětí i dospělých, že méně spánku znamená více tloušťky.

Nadváha a obezita na vzestupu

Obojí je čím dál častějším jevem. Nejen mnoho dospělých, ale už i dětí trpí nadváhou. Za posledních 30 let se počet dětí s nadváhou zvýšil dvojnásobně! Například v USA je nyní 17 % dětí s nadváhou. Dospělých s nadváhou je 61 %, z toho polovina je dokonce obézních!

Nadváhou riskujete další nemoci!

Nadváha vede k onemocněním kardiovaskulárního (srdečně-cévního) systému, jako je spánkovou apnoi, těm se krátkodobě ucpávají dýchací cesty úplně.

Dostatečně spěte, zdravě jezte a cvičte!

Doporučuje se dodržovat od 14 hodin spánku u novorozenců až po 9 hodin spánku u adolescentů. Dospělým postačí 7 hodin spánku. Vyspalé dítě se pozná podle úsměvu, veselé povahy a dostatku energie. Zdravější stravou s dostatkem zeleniny a vlákniny se vyvarujete nadváhy. Cvičení nebo alespoň pohyb formou delších procházek rovněž snižuje nadváhu.

(ercp)

Zdroj: Francesco P. Cappuccio, MD: Meta-analysis of Short Sleep Duration and Obesity in Children and Adults. American Academy of Sleep Medicine.


Potřebujete poradit?

 

Zeptejte se lékaře...

Nebo hledáte informace?

 

Vyhledavání v medicínské databázi

uLékaře.cz